Lifestyle & fashion store, gerund door modeontwerpster Naomi die haar eigen kleding in de winkel verkoopt. Tevens werkt ze in samenwerking met nieuwe ontwerpers. Je vind een mix van handgemaakte accessoires, kleding en klein interieur. De ontwerpers zijn van verschillende culturen en achtergronden, die hun designs met het hedendaagse trends mixen. Het doel is om elkaar te versterken, door te werken als collectief.
Dat is hét motto van modeontwerpster Naomi. En dat is te zien, te voelen, zelfs te beleven in haar winkel. De kleding die ze maakt voor haar modelabel Nomi by Naomi straalt één en al vrijheid en persoonlijke expressie uit. Zie je Naomi zelf ten tonele verschijnen - waarvan de kans groot is want ze staat dagelijks in haar winkel én maakt daar haar kleding - dan snap je waar al dat pracht en praal vandaan komt. ‘Creatief ondernemen’ noemt ze het dan ook. Nomi by Naomi is meer dan alleen een modemerk en Culture Collective is meer dan ‘slechts’ een winkel.
Het uiten van jezelf, daar heeft Naomi al van jongs af aan ervaring mee. Ze groeide in het Hollandse Zwolle op, waar ze zich door haar Surinaamse roots al vroeg ‘anders’ voelde. In plaats van proberen zich anders voor te doen, omarmde ze haar eigen identiteit en begon die uit te dragen. Veel later, na haar opleiding interieurstyling, begon ze een modemerk om zichzelf op creatieve wijze te kunnen laten zien.
Haar motto dare to be noticed gaat dus ook niet over aantrekken wat opvalt of wat anderen van je willen zien, maar juist over uitdragen wie je bent. Volgens Naomi is het zonde je te conformeren aan bepaalde sociale en maatschappelijke verwachtingen, zoals het als gekleurde vrouw dragen van ‘westerse’ kleding omdat je dan in de westerse cultuur past. Op haar beurt let ze dikwijls ook op de keuze van haar modellen voor fotoshoots, en kiest ze bijvoorbeeld af en toe bewust voor een blank model in haar kleding. Minder hokjesdenken, meer eigenheid. Want waarom zou de ene soort kleding geschikt zijn voor een bepaald type vrouw en de andere soort kleding voor een ander type?
Deze filosofie probeert ze ook uit te dragen in haar winkel. ‘Ik krijg weleens mensen in de winkel die struikelen over een bepaalde, flink aanwezige print. ‘Dat kan ik niet hebben,’ zeggen ze dan. Dan vertel ik waarom ik daar niet in geloof. Vervolgens komt het gesprek vaak al snel op bijzondere verhalen over afkomst en identiteit. Mijn boodschap om uit te dragen wie je écht bent komt dan vanzelf over en vervolgens lopen mensen toch soms met dat gewaagde printje weg - én zijn ze geïnspireerd hun identiteit te uiten. Dat is echt de meerwaarde van deze winkel.’
Ze vertelt dan hoe mensen hun dromen kunnen najagen door zichzelf te zijn en hun identiteit te volgen, simpelweg door op creatieve manier hun eigen verhaal te vertellen. ‘Creative branding’ noemt ze dat. Ook staat ze (onder meer) jaarlijks op Lowlands met haar kenmerkende product ‘The Headwrap’, een band met versteviging die gemakkelijk om het hoofd te binden is en er mega vrolijk uit ziet. Ze helpt mensen deze Headwraps om te binden en vervolgens vliegen ze, wegens de leuke kleurtjes, printjes én het gemak, als warme broodjes over de festivaltoonbank. Zo verspreidt Naomi langzaam maar zeker haar identiteit.
Ondertussen breidt Naomi Culture Collective uit. Met een recente verhuizing (voorjaar 2018, één pand naar links) achter de rug heeft ze nu meer vierkante meters, zodat ze haar atelier achter in de winkel ruimer op kan zetten. Ze kan nu met twee creatieve stagiaires steeds meer mooie dingen maken, maar ook kan ze workshops crochet en kleding maken verzorgen. Daarnaast merkt ze dat mensen nu sneller ‘zomaar’ binnen komen lopen. Deze mensen snuffelen een eerste keer, maar komen vaak terug met een vriend of vriendin. En zo breidt Naomi’s zelfbenoemde ‘community’ uit.
Of Naomi altijd Culture Collective zal blijven runnen? Wie weet. Naomi droomt ervan haar klandizie wereldwijd uit te breiden, zodat ze ook meer kan gaan reizen voor haar merk en de koude Hollandse winters in warme landen kan doorbrengen. Wat dat voor Culture Collective betekent is nog af te wachten, het is immers al haar tweede winkel. Nieuwsgierig geworden? Ga écht even langs. Naomi gaat namelijk héél graag met je in gesprek!